Mediální výchova jako součást výuky na základní škole
Média se stala každodenní součástí našich životů, přinášejí nám velké množství informací, stávají se pro nás důležitým zdrojem a velkou měrou ovlivňují naše chování a to jak jednotlivce, tak i celé společnosti. Vzhledem k těmto okolnostem by se měla mediální výchova objevit i ve školách.
Mediální výchova ve škole
Mediální výchovu lze do školní výuky zařadit jako samostatný předmět, volitelný kroužek nebo ji vyučovat průřezově, napříč vhodně zvolenými předměty. Záleží na možnostech a vybavenosti jednotlivých škol.
Výuku mediální výchovy lze realizovat různými způsoby. Může to být vydávání školního časopisu, tvorba webových stránek, vysílání školního rádia či televize nebo třeba formou divadelního kroužku.
Obsah i metody výuky se dají pojmout různými způsoby – kritickým, tvůrčím, teoreticky či prakticky.
Mediální výchova by měla vybavit žáky základní úrovní mediální gramotnosti. Nabízí možnost získat poznatky, které se týkají mediální komunikace a osvojení dovedností týkajících se práce s jednotlivými médii.
Díky mediální výchově mají žáci možnost věnovat se kritickému vnímání jednotlivých mediálních sdělení, vnímání autora a prověří si vliv médií a jejich sdělení na jednotlivce i celou naší společnost. Kromě toho se učí pracovat v realizačním týmu, což vede k navazování spolupráce a k výuce komunikace. Díky mediální výchově získávají praktické dovednosti potřebné k tvorbě mediálních sdělení.
Mezi výhody tohoto předmětu patří především důraz na vnímání jak mluveného, tak i psaného projevu a využívání vhodných výrazových prostředků, osvojování základních pravidel komunikace jak ústní, tak i písemné, rozvoj schopností komunikačních, upevňování základních pravidel pro dialog, v neposlední řadě podporuje uvědomění si možnosti svobodného vyjadřování v určitých zákonných mezích, vlastní sebeprezentaci a zodpovědnost za její formulování.